Skolestart

Er du nervøs før skolestart?
De fleste både gleder og grugleder seg til skolestart. Men så er det også noen som bare gruer seg. Det kan vi alle gjøre noe med. Her får du noen gode tips som kan bidra til at alle får en god skolestart og hverdag.

Snu døgnrytmen noen dager før skolestart.
I sommerferien snur mange barn og unge døgnrytmen ved at de legger seg senere enn vanlig og står opp senere enn de pleier. Begynn å snu døgnrytmen noen dager før skolestart slik at du er uthvilt når skolen starter. Husk at søvn påvirker oss både fysisk og psykisk. Mangel på søvn påvirker vårt humør, vår innstilling og våre følelser på en negativ måte. God søvn gjør at vi er mer fokuserte, mer avslappet og vi føler oss fysisk mer opplagt og bedre.

Start dagen med å fokusere på noe positivt
Det å tenke gode og positive tanker om seg selv og om skolestart kan hjelpe med å dempe negative følelser og bekymringer. Prøv å fokusere på hva som gjør akkurat deg til den du er, fokuser på det som er bra, positivt og unikt ved deg, som du har lyst til å vise og dele med andre. Vær snill med deg selv.

Vær opptatt av de rundt deg, vær en venn
Enten du går tilbake til din gamle skole eller begynner på ny skole husk du er ikke alene om å grue deg litt elle grue deg veldig til skolestart. Hils på alle når du kommer, inviter andre bort til deg særlig de du ser står litt utenfor. Våg å være nysgjerrig på å få nye venner, våg å by på deg selv.